Monday, August 05, 2013

Di mana bumi berada mungkin kita terkejut melihatnya

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Dalam peradaban kuno, manusia masih menganggap bumi adalah hamparan yang datar. Bila terus lurus akan jatuh. Lalu berubah bahawa matahari adalah pusat alam semesta sampai abad ke 17. Lalu berubah lagi. Alam semesta tidak memiliki batas dan tepian (sejauh kepercayaan saat ini).

Lalu di mana bumi berada? Bila melihat data alam semesta mungkin kita akan terkejut. Dalam 10 tahun terakhir manusia baru boleh menjawab beberapa pertanyaan berkat teropong Hubble dengan cara sains. Apa yang ada di tengah galaksi, seperti apa bintang neutron sampai gamma ray. Apa benar tengah galaksi itu sebuah lubang hitam (black hole). Peneliti hanya menjawab sebuah bola bundar yang besar dengan kerapatan sangat tinggi. Dan masih misteri dari bentuk 'Dark Matter' dan 'Energy Matter' yang belum boleh dijelaskan saat ini.

Kembali ke pertanyaan awal di mana bumi berada. Bumi dibawah ini.

Bumi berada di sistem suria atau solar sistem.

Beberapa planet mengorbit satu bintang disebut solar sistem. Ternyata masih ada solar sistem yang lain dekat kita. Yang digambarkan di bawah ini adalah bintang seperti matahari ada di tengah. Masih ada bintang yang lebih besar dekat sistem suria. Seperti Aldebaran, Vega dan lainnya. Kelompok sistem suria ini relatif memiliki bintang lebih kecil.

Semua sistem suria kita dan lainnya berada di galaksi Bimasakti atau Milky Way. Kita berada di tengah, tidak terlalu dalam dan tidak terlalu keluar. Manusia boleh hidup kerana berada di tengah galaksi. Bila terlalu dalam maka yang terlihat akan lebih banyak bintang besar, bahkan tersangat besar. Dan radiasi di sana jauh lebih besar dari matahari kita.

Galaksi Bima Sakti atau Milky Way berada di kumpulan lokal galaksi lain. Termasuk di samping Andromeda.

Kita berada di kelompok besar (superkluster) Virgo. Di bawah ini bukan kelompok bintang, tapi setiap titik mewakili kumpulan galaksi.

Dari superkluster masih di kelompokan lagi dalam satu kumpulan lokal superkluster.

Dan terakhir dari semua yang ada. Sejauh ini kita berada di tengah alam semesta. Kerana manusia baru boleh mengamati dan mengambarkan dari titik tengah.


0 comments:

Post a Comment