Monday, April 29, 2013

Tiga tahun Matahari dalam tiga minit

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Satu gabungan 25 imej berasingan yang merangkumi tempoh 16 April 2012 hingga 15 April 2013. Ia mendedahkan zon di matahari di mana kawasan-kawasan yang aktif adalah yang paling biasa semasa ini sebahagian daripada kitaran solar.

Dalam tempoh tiga tahun sejak ia pertama kali memberikan imej-imej matahari pada musim bunga tahun 2010, Solar Dynamics Observatory NASA (SDO) telah mempunyai liputan berterusan matahari ke arah maksimum suria, kemuncak aktiviti solar dalam kitaran 11 tahun secara berkala. Video ini menunjukkan ketiga-tiga tahun matahari pada kadar dua imej setiap hari.

SDO's Atmospheric Imaging Assembly (AIA) merakamkan matahari setiap 12 saat dalam 10 gelombang yang berbeza. Imej-imej yang ditunjukkan di sini adalah berdasarkan pada gelombang 171 Angstroms, dalam lingkungan ultraungu yang melampau dan menunjukkan bahan solar di sekitar 600,000 Kelvin. Dalam gelombang ini, ia adalah mudah untuk melihat putaran 25 hari matahari serta bagaimana aktiviti solar telah meningkat sejak tiga tahun.

sumber NASA

Lihat entri terdahulu: Permukaan Matahari yang anda tidak pernah lihat

0 comments:

Post a Comment