Sunday, December 09, 2012

Rugi RM30,000 pelaburan lembu tak wujud

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Leong Peng menunjukkan sijil yang diperoleh sebagai
pelabur dalam skim terbabit ketika ditemui di
pejabat MCA Perak, Ipoh, semalam.
IPOH: Seorang pensyarah kanan Politeknik Premier Ungku Omar di sini, kerugian lebih RM30,000 apabila projek skim lembu tenusu disertainya pertengahan tahun lalu tidak wujud.

Mangsa menyertai skim itu selepas dijanjikan pulangan sebanyak RM168,770 bagi setiap pelaburan berjumlah RM30,786 yang dibuat terhadap seekor lembu untuk tempoh lapan tahun.

Loo Leong Peng, 56, menyertai skim itu ketika pameran syarikat berkenaan di sebuah pasar raya di sini, Jun tahun lalu.

Dia membuat pelaburan membeli lembu pada Ogos tahun 2011 dan mendapat sijil kelahiran lembu pada Februari lalu.

Mengikut perjanjian, dia sepatutnya memperoleh keuntungan pertama pada Ogos.
Lembu jenis Friesian - Jersey

Lembu mati

Bagaimanapun, dia mengesyaki sesuatu tidak kena selepas dimaklumkan oleh syarikat itu bahawa lembu tenusu miliknya yang berasal dari Australia sudah mati, Julai lalu.

“Saya menerima notis daripada syarikat itu yang mendakwa lembu saya sudah mati dan dijanjikan lembu lain sebagai ganti dalam tempoh enam bulan selepas lembu asal mati.

Lembu jenis Friesian - Jersey
“Bagaimanapun, sehingga kini saya tidak menerima sebarang berita daripada mereka, manakala panggilan telefon yang dibuat berulang kali ke pejabat syarikat itu di Kuala Lumpur dan Johor Bahru tidak berjawab,” katanya di pejabat MCA Perak, di sini, semalam.

Berikutan itu, Leong Peng membuat laporan di Balai Polis Pekan Baru di sini, kelmarin.

Leong Peng berkata, sebelum melabur dalam skim itu, dia melakukan siasatan terhadap syarikat berkenaan termasuk melayari laman web milik syarikat itu yang memaparkan pelbagai maklumat mengenai skim berkenaan termasuk carta pulangan pelaburan, gambar lembu yang diternak serta ladang ternak di Kluang, Johor.

Gesa mangsa lain tampil

Lembu jenis Jersey - Friesian
Sementara itu, Pengerusi Biro Aduan dan Khidmat MCA Perak, Datuk Lee Kon Yin, meminta mangsa lain tampil membuat laporan bagi membolehkan siasatan lanjut dilakukan.

“Kami akan membantu mangsa membuka fail aduan bagi menuntut ganti rugi daripada syarikat itu.

“Orang awam yang mempunyai sebarang maklumat mengenai skim itu boleh menghubungi talian 05-2536981 atau 05-2538455,” katanya.

Sumber BH Online 9/12/2012

0 comments:

Post a Comment