Friday, November 09, 2012

Guru Muda 1Malaysia lonjak transformasi pendidikan negara

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

KOTA BHARU - Guru Muda 1Malaysia (GM1M ) yang diilhamkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, bakal menjadi pemangkin kepada guru muda dalam membantu melonjakkan transformasi pendidikan negara.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd. Ghafar Mahmud berkata, melalui GM1M, para pendidik akan turut sama memainkan peranan penting dalam merealisasikan hasrat tersebut.

Selain itu, katanya, para pendidik muda ini juga akan menjadi pemangkin sekali gus dapat memberikan sumbangan kepada program transformasi negara.

"GM1M turut bertujuan mengukuhkan lagi profesion perguruan di negara ini di samping memberi tumpuan utama untuk membina negara bangsa dan mengukuhkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia.

"Idea GM1M adalah ilham Timbalan Perdana Menteri dan tercetus daripada hasrat beliau untuk mengumpulkan guru muda di Kementerian Pelajaran sekali gus membantu negara menjayakan program transformasi.

"Sesungguhnya para pendidik di negara ini memainkan peranan penting dalam membantu negara merealisasikan hasrat tersebut," katanya.

Beliau berucap dalam Majlis perasmian Perhimpunan Guru Muda 1Malaysia (GM1M) peringkat Zon Timur di Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Enggang di sini hari ini.

Sumber Utusan Online 8/11/2012

0 comments:

Post a Comment