Monday, September 16, 2013

Berbuat kebaikan dibayar 30 tahun kemudian

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Filem pendek dengan judul TrueMove H : Giving , dalam bahasa Thailand.

Menceritakan seorang anak kecil yang terpaksa mencuri ubat untuk ibunya. Seorang tukang sup yang meleraikan keadaan menanyakan mengenai ibunya yang sakit. Si anak mengangguk. Si tukang sup yang baik hati bahkan membayarkan wang untuk ubat yang dicuri. Tidak cukup dengan itu, si tukang sup memberikan sebungkus sup untuk si kecil.

30 tahun berlalu, si tukang sup masih sama saja. Selalu memberikan makan kepada pengemis. Sayang, si penjual sup akhirnya jatuh sakit bahkan sampai koma. Anak perempuannya membawa ke rumah sakit. Untuk mengubati ayahnya di rumah sakit, dia harus membayar biaya 792,000 bath (Lebih RM81,000). Bagaimana dia harus membayar? Mata pencarian bersama sang ayah terhenti kerana si ayah sakit? Dia menemui doktor untuk membicarakan masalah pengubatan, akhirnya puteri tukang sup memutuskan untuk menjual rumahnya bagi biaya berubat sang ayah.

Suatu hari si anak tukang sup yang sedang tertidur dan terjaga di katil hospital ayahnya, yang sudah selesai dilakukan pembedahan, melihat sebuah surat tuntutan rumah sakit dan tertulis semua jumlah adalah 0 bath.

Hanya ada pesan di bawahnya, semua biaya sudah dibayar tunai 30 tahun lalu. Bahkan di bawahnya tertulis, dengan 3 ubat penahan sakit (painkiller) dan satu bungkus sup. Mengapa tuntutan rumah sakit malah tertulis sup dan 3 ubat penahan sakit? Si puteri tukang sup mulai mengingat kembali apa yang terjadi 30 tahun lalu. Apakah dia yang pernah ditolong ayahnya ketika masih kecil, dan sekarang sudah menjadi seorang doktor? Tanda-tangan Dr. Prajak Arunthong, doktor yang dulu pernah ditolong ayahnya ketika kecil. Di akhiri dengan beberapa gambar dari orang yang pernah dibantu oleh si doktor.

Kebaikan seseorang tidak dikembalikan esok, lusa, minggu, bulan atau tahun depan. Tapi akan tiba pada waktunya. Inilah seni ala Thailand, sangat kreatif dalam memberi pesan moral. Sangat menyentuh kalbu!

Pesan terakhir, memberi adalah cara komunikasi terbaik.


Filem di atas dikeluarkan untuk iklan True Corporation Public Company Limited (TRUE) yang menangani bidang telekomunikasi, termasuk layanan TV kabel, mobile dan internet dari Thailand.

0 comments:

Post a Comment