Monday, March 18, 2013

Gambar hebat burung hantu ketika terbang

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments


Dirakam oleh jurugambar Milan Zygmunt dari Republik Czech. Beliau terkenal kerana cepat belajar banyak kemahiran yang diperlukan untuk mengambil gambar alam semula jadi yang berkualiti tinggi.

Apabila melihat melalui laman 500px beliau, anda akan segera menyedari betapa hebatnya beliau adalah kira-kira satu subjek iaitu burung hantu. Apabila ditanya apa yang menarik beliau kepada burung hantu, Zygmunt memberitahu, "Semua spesies burung yang sangat cantik. Saya gembira apabila saya mendapat untuk mengambil gambar semua haiwan, tetapi burung hantu dalam penerbangan adalah yang terindah."

Berumur 33 tahun, belaiu telah belajar banyak tentang burung hantu, kerana dengan penuh minat memerhati tingkah laku mereka. "Burung hantu sangat sempurna disesuaikan untuk memburu. Dengan mata rapat diletakkan bersebelahan antara satu sama lain, mereka melihat dengan baik dalam keadaan cahaya yang rendah dalam jarak yang jauh tetapi kedudukan tertentu mata mereka mengurangkan sudut medan penglihatan mereka kepada kira-kira 110° sahaja (berbanding kepada manusia yang mempunyai bidang pandangan 180°). Ia boleh memfokus dengan hanya memusingkan kepala 270°. Burung hantu juga mempunyai pendengaran yang sangat baik dan terbang sangat senyap."







0 comments:

Post a Comment