Wednesday, November 28, 2012

Malaysia Teratas Dalam Kalangan Negara Berpendapatan Sederhana Tinggi Dari Segi Ketenteraman Dan Keselamatan

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

KUALA LUMPUR - Malaysia menduduki tangga teratas dalam kalangan 30 negara berpendapatan sederhana tinggi, dan di tangga ke-16 di peringkat global dalam menjamin keselamatan rakyatnya, kata laporan Indeks Kedaulatan Undang-undang World Justice Project (WJP) 2012.

Laporan itu berkata Kerajaan Malaysia secara relatif, bersikap bertanggungjawab, berbanding negara berpendapatan sederhana tinggi lain.

"Sistem mahkamah sivilnya pula menduduki tangga ke-39 di peringkat global, dan kelapan dalam kalangan negara berpendapatan sederhana tinggi.

"Malaysia mendapat markah baik bagi keselamatan orang ramai, menduduki tangga teratas dalam kalangan negara yang berpendapatan dalam kelas sepertinya dan setara dengan negara seperti Perancis dan Belgium," katanya.

Laporan itu, yang dikeluarkan di Washington DC, minggu ini, memberi ranking kepada negara dalam lapan bidang yang mempunyai kaitan dengan kedaulatan undang-undang: had mengenai kuasa kerajaan, rasuah, keselamatan, hak asasi, keterbukaan kerajaan, penguatkuasaan peraturan, keadilan sivil dan keadilan jenayah.

Ia melibatkan temu bual dengan 97,000 orang biasa dan lebih 2,500 pakar di 97 negara.

Sumber BERNAMA 28/11/2012

0 comments:

Post a Comment