Friday, November 23, 2012

Majoriti tidak subur

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Gaya hidup masa kini yang mementingkan
kerjaya boleh menjejaskan kesuburan.
- Gambar hiasan
KUALA LUMPUR - Satu kajian mengenai kesuburan dalam kalangan pasangan yang baru berumah tangga di Malaysia mendapati kira-kira 69 peratus tidak menyedari mereka dikategorikan sebagai tidak subur jika gagal mendapat anak setelah setahun berkahwin.

Masalah tersebut berpunca daripada sikap pasangan yang terlalu fokus kepada pencapaian dalam kerjaya, kesihatan dan keinginan memiliki hubungan yang stabil sebelum memiliki anak.

Kajian Starting Families Asia 2011-2012 yang dijalankan ke atas 1,000 orang wanita di 10 buah negara Asia mendapati, mereka mengalami jurang pengetahuan yang tinggi tentang kesuburan, punca ketidaksuburan dan pilihan mendapatkan rawatan kesuburan.

Pakar Perunding Kanan Jabatan Obstetrik dan Ginekologi Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Dr. Zainul Rashid Mohamad Razi berkata, keadaan bertambah buruk apabila pasangan terbabit enggan mendapatkan bantuan pakar dengan segera.

Beliau berkata, sikap itu bertentangan dengan negara-negara lain di Asia apabila kaum wanita negara ini menentukan masa sesuai untuk memiliki anak berbanding suami mereka.

Sumber Kosmo! Online 23/11/2012

0 comments:

Post a Comment