Tuesday, February 24, 2015

Cara bijak ekstrak madu guna paip tanpa mengganggu lebah

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Diposkan oleh Jenny Zhang pada 20 Februari 2015 jam 9:50am.

Sebuah penemuan baru oleh pasukan bapa dan anak, Stuart dan Cedar Anderson secara drastik boleh mengubah cara kita menuai madu dari sarang lebah.

Dicipta dan diuji oleh penternak lebah yang berpangkalan di Australia sejak sedekad yang lalu.

Aliran sarang menggunakan bingkai sarang lebah direka khas dan sistem penuaian untuk mengekstrak madu secara "di tekan," menghapuskan tenaga kerja buruh dan gangguan kepada lebah yang sering dikaitkan dengan pengumpulan secara tradisional.

Bagaimana sebenarnya ia sistem berfungsi? Aliran sarang bergantung kepada bingkai 'aliran inovatif' yang membolehkan madu mudah dituai secara langsung tanpa membuka sarang dan mengganggu lebah.

Rangka buatan terdiri daripada sel-sel sarang lebah yang telah sebahagiannya dibentuk. Lebah cepat mengisi sikat/sisir dengan lilin mereka, mengisi sel-sel dengan madu dan menetapkan pengeluaran mereka seperti biasa.

Apabila sarang lebah yang berbentuk alat seperti paip, sel-sel berpecah menegak di dalam sikat/sisir, membentuk saluran yang membolehkan madu mengalir turun ke bekas yang tertutup di pangkal bingkai dan keluar dari sarang.

Apabila madu telah selesai dialirkan, sarang
lebah bertukar kepada paip sekali lagi ke posisi asal semula dan membolehkan lebah mengunyah lilin yang menetapkan pengeluaran sebelum mengisi ia dengan madu, memulakan proses sekali lagi.

Setelah bertahun-tahun mengujilari peranti mereka dengan
beberapa penternak lebah di seluruh dunia, Anderson akhirnya membuat keputusan memasarkan ciptaan mereka, dengan rancangan untuk melancarkan kempen
'crowdfunding Kickstarter' pada 23 Februari 2015.

Dalam pada itu, pastikan anda melayari laman web mereka untuk maklumat lanjut dan berita terkini.

Sumber: Flow Hive's website
melalui [Colossal]

0 comments:

Post a Comment