Sunday, January 05, 2014

Pokok Baobab Sunland - Kedai minuman di dalam kawasan rongga pokok

BY SK Jeram Batu 20 Selangor 1 comment

Sunland Baobab ialah pokok baobab besar terkenal di Afrika Selatan. Ia satu daripada baobab terbesar di Afrika Selatan dengan satu lilitan 47 meter (154 kaki), atau 33 meter (108 kaki), bergantung sama ada anda percaya atau tidak, dan ketinggian sampai 19 ~ 22 meter (61 - 72 kaki). Tanpa mengira angka sebenar, setiap orang bersetuju bahawa ia ialah pokok sebesar-besarnya di keseluruhan benua itu. Ia begitu besar yang terdapat bilik cukup untuk satu pub kecil di dalam. Sunland Baobab memang difahami, satu daripada kawasan daya tarikan yang disukai ramai.
Laluan masuk yang sempit.
 







Tetapi Sunland Baobab tidak dikorek secara spontan supaya sebuah pub boleh diletakkan di dalamnya. Batang pokok spesies luar biasa ini semula jadi berongga. Pub kecil di dalam pokok diwujudkan dalam tahun 1933, dan jika anda melawat ia hari ini anda masih akan disajikan satu minuman. Bar mempunyai siling setinggi 13 kaki dan boleh dengan selesa menempatkan 15 orang di dalamnya pada satu-satu masa. Pokok terletak di sebuah ladang dimiliki keluarga Doug dan Heather Van Heerden, yang menjaga spesimen hebat ini.




Selain dimensi luar biasanya, pokok baobab ini juga satu daripada pokok-pokok tertua di bumi. Pentarikhan karbon telah menganggarkan ia berumur sekitar 6,000 tahun.
Keadaan pokok ketika musim luruh.

Sumber:
Sunland Baobab
South Africa - Inspiring new ways
Amusing Planet
Wikipedia

1 comment:

  1. Yucca plant is a typical garden plants with printed leaves. Yucca has many species of plants and parts of the plant, like the fruits, seeds, and flowers, which mostly eaten. words “Yucca” and “Yuca” shouldn’t be mistaken for each other. Yucca plant benefits

    ReplyDelete