Saturday, November 30, 2013

Persahabatan antara seekor badak air dengan kura-kura gergasi

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Owen dan Mzee.
Walaupun berlainan species, tetapi mereka tetap boleh bersahabat. Seekor anak badak air berumur 1 tahun yang terselamat daripada gelombang Tsunami tahun 2004 di pantai Kenya telah membentuk ikatan yang kuat dengan seekor kura-kura jantan tua jenis Aldabran bernama Mzee yang berumur lebih satu abad di kawasan Kemudahan Haiwan di bandar pelabuhan Mombassa.

Badak air tersebut bernama Owen diselamatkan pada 27 Disember 2004 apabila Tsunami Asia memisahkan dia dari keluarganya, bersendirian di Lautan Hindi. Owen telah dibawa ke Haller Park, Mombassa di mana dia membina persahabatan dengan makhluk yang paling tidak mungkin, yang berusia 130 tahun, kura-kura gergasi Aldabran bernama Mzee.


View Larger Map

Dalam masa beberapa jam dua haiwan ini telah membentuk satu ikatan persahabatan yang kuat. Enam bulan kemudian, mereka masih berenang, pergi untuk berjalan, makan dan tidur bersama-sama. Owen malah menjilat kura-kura yang memgeluarkankan lehernya untuk keseronokan bersama.

Tingkah laku badak air yang masih bayi menunjukkan kuasa ikatan kekeluargaan yang kuat. Kerana dia masih lagi bayi, Owen sangat-sangat memerlukan kasih sayang seorang tokoh ibu. Kura-kura, di sisi lain mungkin melihat Owen sebagai teman comel baru.

Ikatan persahabatan antara keduanya telah dimuatnaik oleh lebih 40,000 laman web di seluruh dunia. Owen dan Mzee boleh dikunjungi setiap hari pada pukul 4.30 petang di Haller Park, Mombassa, Kenya.


Owen and Mzee: The True Story of a Remarkable Friendship dari UNICEF C4D di Vimeo.













0 comments:

Post a Comment