Wednesday, September 11, 2013

Negara paling bahagia bagi penduduk

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Penduduk yang tinggal di sebuah negara tidak lepas dengan rasa bahagia. Tapi angka kebahagiaan berbeza-beza, ada yang relatif senang walau hidup di negara miskin. Mungkin kita pernah keluar rumah dan merasa ada yang kurang selama perjalanan ke sekolah atau ke kampus. Itu salah satu perasaan kurang bahagia yang di alami oleh semua penduduk di dunia. Menurut penelitian Earth.Columbia.Edu.

Dari sumber PBB mengatakan, negara di Eropah Utara menduduki ranking tertinggi untuk kebahagiaan. Denmark, Norway, Finland dan Belanda. Dinilai dari score 1-10, di 4 negara tersebut mendapatkan angka rata-rata 7.6. Tidak semua merasa bahagia di negara maju. Negara di Afrika juga bahagia walau nilainya lebih rendah. Togo, Benin, Sierra Leone menilai kehidupan mereka 3.4. Sedangkan penduduk di sekitar negara tersebut merasa sangat kurang senang dengan keadaan negaranya sendiri.

Amerika hanya menduduki ranking 17, masih di belakang Kanada, Australia, Israel dan Arab Saudi serta Mexico.


Negara kaya bukan bererti bahagia. Tetapi meliputi hal lain dari kebebasan politik, jaringan sosial yang kuat dan tidak ada rasuah sama pentingnya dengan angka kesejahteraan bahkan lebih penting dari pendapatan rata-rata penduduk. Masyarakat sangat mengharapkan mental yang baik, kesihatan yang baik, keamanan kerja dan keluarga yang stabil jauh lebih penting.

Hubungan baik antara kaum salah satu faktor
membahagiakan penduduk Malaysia.
Di bawah ini kebahagiaan yang di dapat oleh masyarakat dari pelbagai faktor. Terpenting dari masyarakat, tidak ada penderitaan yang dibuat akibat pemerintah mereka sendiri. Tingginya angka pengangguran membuat penduduk kurang bahagia. Jaminan bekerja merupakan angka kebahagian bagi masyarakat. Berperilaku yang baik membuat orang lebih bahagia. Untuk mereka yang baru berusia 30 tahun lebih, berusahalah membahagiakan diri sendiri. Rata-rata masyarakat di seluruh dunia, pada usia tersebut memiliki angka kebahagiaan paling rendah.

Kesihatan mental adalah faktor terbesar dari nilai kebahagiaan masyarakat. Tempat kerja yang memuaskan lebih baik dibanding gaji yang besar. Kehidupan keluarga yang stabil dan pernikahan abadi adalah kebahagiaan bagi orang tua dan anak-anak. Di negara maju umumnya wanita lebih bahagia dari lelaki, sedangkan negara miskin keduanya relatif sama.

Penduduk Malaysia cukup bagus dalam kebahagiaan, setidaknya berada di tempat ke 51 antara negara lain yang diteliti. Tidak jauh dibanding penduduk Taiwan dan Jepun, malah mengatasi Thailand dan Korea Selatan. Jadi lebih ramah dengan orang lain akan meningkatkan rasa kebahagiaan bagi semua orang. Sering tersenyum dan mahu membantu orang lain merupakan nilai tambah agar semua orang lebih bahagia. Kekayaan dan pendapatan tinggi bukan jaminan orang merasa bahagia di sebuah negara.

Sumber : CNN  |  Euronews  |  Forbes  |  Huffingtonpost  |  International Business Times  |  IT World  |  Los Angeles Times  |  News Discovery  |  Refinery29  |  The 2012 Legatum Prosperity Index  |  The Independent

0 comments:

Post a Comment