Wednesday, August 28, 2013

Petua dan tips bibir cantik menawan

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Mungkin ramai di antara kaum wanita inginkan bibir cantik menawan. Tapi ada di antara mereka yang masih tidak tahu apa punca bibir jadi hitam, mengelupas dan kelihatan tidak segar. Semestinya mereka ini inginkan cara dan tips yang boleh menjadikan bibir kelihatan lebih sihat.

Apakah Puncanya?

Bibir yang menggelupas, hitam dan kering adalah disebabkan kurangnya collagen dalam bibir. Makanan dan minuman yang anda makan biasanya mengandungi bahan kimia yang banyak, boleh mengakibatkan kerosakan bibir. Malah kekurangan vitamin C juga menyebabkan bibir kering dan hitam, namun jika pengambilan vitamin C yang berlebihan boleh membuatkan nafas berbau. Oleh itu, terdapat beberapa tips dan petua yang memudahkan anda melakukan penjagaan bibir dengan berkesan.

1. Jangan biasakan untuk menjilat atau membasahkan bibir terutama ketika bibir tengah kering. Ini kerana air liur mempunyai enzim yang menyebabkan kerengsaan pada luar bibir.

2. Jadikan 'lipbalm' sebagai teman baik anda. Bawalah selalu keman-mana anda pergi.

3. Jangan gelupas atau tarik kulit bibir yang mati. Ia akan menyebabkan bibir anda luka dan berdarah. Seeloknya gunakan kain yang bersih atau 'wet tissue' untuk mengelap bibir yang gelupas itu.

4. Pilihlah gincu yang sesuai supaya tidak tersalah pilih kerana ia akan menyebabkan bibir anda hitam dan kering. Bagi penggemar gincu juga, tidak perlulah menggunakan gincu yang sudah setengah tahun umurnya, kerana ia akan merosakkan bibir anda.

5. Elakkan daripada selalu memakan makanan yang pedas, panas dan bergetah seperti buah duku.

6. Bagi yang gemar menggunakan bahan semulajadi, hirisan tomato boleh disapukan pada bibir anda. Biarkan selama 10 - 15 minit dan lakukannya sebanyak 2, 3 kali sehari. Hasilnya, bibir anda kelihatan lebih halus dan bebas dari pecah-pecah.

7. Jus lemon yang dicampur madu juga memerahkan bibir anda kerana jus lemon merupakan pemutih semulajadi yang mengandungi gliserin yang baik untuk kesihatan kulit. Tambahan pula, madu boleh melembapkan kulit serta bibir kelihatan semulajadi dan lebih lembap. Untuk hasil yang baik, lakukan sebanyak 2 kali seminggu terutama dalam suhu sejuk dan panas.

8. Minum air 8 gelas sehari boleh mencegah dehidrasi yag menyebabkan bibir kering dan merekah.

9. Bersih gincu sebelum tidur, boleh mengelakkan debu dan bakteria melekat.

10. Jangan merokok dan minum alkohol (haram bagi Muslim) kerana rokok dan alkohol mempunyai bahan kimia yang boleh hitamkan bibir.

Sumber : Pelbagai.

0 comments:

Post a Comment