Monday, July 29, 2013

Petua kecantikan nenek moyang

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Gambar oleh Nasibah Abdul Ghani.
29 Jul – Penggunaan produk kecantikan dan penjagaan muka dan badan dengan betul memang boleh memberikan hasil yang memuaskan. Malah, ada sesetengah produk yang mampu membuatkan kulit anda kelihatan lebih berseri berbanding sebelumnya.

Akan tetapi, pernahkah anda terfikir bagaimana nenek moyang kita terdahulu menjaga kecantikan mereka walaupun pada zaman dulu tidak terdapat banyak produk kecantikan dihasilkan? Bagaimana mereka mampu menjaga kulit tanpa bantuan produk seperti kita pada hari ini?

Terdapat beberapa petua dan pantang larang untuk kelihatan cantik. Ianya tidak melibatkan kos yang begitu tinggi namun boleh diaplikasikan di bahagian wajah dan rambut wanita kerana itu merupakan aset yang paling berharga.

Nak tahu apakah petua tersebut? Mari lihat petuanya di bawah:

Tidak memicit jerawat
Jerawat memang boleh mencacatkan penampilan anda. Malah, jerawat juga boleh menyebabkan seseorang itu hilang keyakinan diri. Namun, jangan sesekali memicit jerawat menggunakan kuku kerana khuatir kuku boleh merosakkan kulit wajah sehingga meninggalkan parut. Pastikan tangan dibasuh dengan bersih atau gunakan sarung tangan jika ingin memicit jerawat.

Jangan guna sabun mandi
Sabun mandi hanya sesuai untuk kulit badan dan bukannya kulit wajah. Sabun mandi bertekstur kering dan jika anda menggunakannya untuk membersihkan wajah, kulit muka anda pasti akan kekeringan.

Jangan guna tuala untuk keringkan rambut
Jangan menggosok rambut dengan tuala dengan tujuan mengeringkan rambut kerana rambut akan mudah putus dan kusut. Apa yang perlu anda lakukan ialah memerah rambut dan membalut dengan tuala. Biarkan rambut anda kering secara semulajadi.

Elak sikat rambut basah
Menyikat rambut ketika basah boleh menyebabkan kekusutan rambut dan mudah putus.

Cuci muka sebelum tidur
Tidur dengan mekap boleh menyebabkan pori-pori muka tersumbat dan kulit tidak boleh bernafas sehingga boleh menimbulkan masalah jerawat. Sebaik-baiknya, cucilah muka anda sebelum tidur untuk mendapatkan kulit bebas masalah.

Jangan mandi air panas
Untuk kulit yang kering, elakkan mandi air panas atau menggunakan mandian haruman.

Sumber http://www.tupai.com.my/

0 comments:

Post a Comment