Sunday, July 28, 2013

Aliran sungai, air tersembunyi bersama-sama di dasar Laut Mexico

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Jika anda telah menunggu untuk berinspirasi dan bertindak sebelum anda mengambil kursus menyelam skuba, sesuatu di sini untuk anda. Di Semenanjung Yucatan Mexico, layari Cenote Angelita (atau Little Angel) dan kemudian bersedia untuk pengalaman menyelam seperti yang lain. Memandu 10 hingga 15 minit ke arah selatan Tulum, Cenote Angelita adalah kawasan menyelam maju (atau gua dipenuhi air, disebut 'say-no-tay') yang menempatkan satu kejutan mistik.

Sebuah sungai di bawah air mengalir melalui laut! Bagaimana ini boleh terjadi? Ia disebabkan oleh satu lapisan nipis hidrogen sulfat, yang memisahkan air tawar di bahagian atas dari air masin di bawah. Penyelam sebenarnya boleh berenang betul-betul melalui lantai palsu atau awan mistik yang menyerupai sungai yang mengalir. Dengan daun jatuh dan cabang lapisan "sungai," anda tidak boleh membantu tetapi berfikir anda berada dalam hutan mistik!

Berikut adalah cara Penyelam Maya menggambarkannya, "Dari permukaan, anda melihat ke bawah dan semua yang anda boleh lihat ialah air berwarna biru yang dalam. Anda semua telah bersedia dan mula turun, pada mulanya anda tidak melihat apa-apa tetapi kawasan sekitar bertukar biru dan kemudian perlahan-lahan pada kira-kira 18m atau 60 kaki anda mula melihat apa yang kelihatan seperti sesuatu yang pelik yang terdapat di bawah dengan seolah beberapa hantu, batang pokok tanpa daun
dengan cabang dan ranting menjulur keluar.

Memandangkan ia menjadi lebih jelas anda mula merasakan kesan pertama pukauan dan pada masa yang sama seperti yang anda lihat betapa luasnya kabus ringan di bawah. Di bahagian atas awan anda berhenti dan melihat, segala-galanya kelihatan nyata dan rasa menyeramkan mengambil alih, dikuatkan oleh kesan nitrogen di dalam otak anda.

Sekarang anda turun melalui awan, selama satu minit anda tidak boleh melihat apa-apa kecuali cahaya coklat lampu anda dan mungkin anda terlanggar satu atau dua cabang atau ranting di dalam kegelapan, kemudian anda melalui dan sedar bahawa terdapat jurang yang hitam di bawah anda, air adalah sangat jelas, tetapi cahaya anda tidak menerangkan apa-apa yang di bawah, cahaya ditelan dalam kegelapan.

Anda telah berada di kedalaman 33 m atau 100 kaki dan anda pergi sedikit lebih jauh ke bawah dan bergerak dari cerun serpihan kon di tengah-tengah dan mencari di samar-samar cahaya yang masuk melalui lapisan berkabus di atas ..."

"Sekarang adalah satu pengembaraan menyelam yang anda tidak akan lupa."

Jurugambar dalam air, Anatoly Beloshchin telah mengambil beberapa gambar menakjubkan fenomena ini yang berlaku secara semulajadi. Tidak benar, betulkah?
Ianya adalah sukar untuk difikirkan bahawa tempat kejadian ini
keseluruhannya adalah kira-kira 100 kaki di bawah permukaan air.

juga [Reddit], [WebEcoist]

0 comments:

Post a Comment