Friday, June 21, 2013

Lawatan sambil belajar ke Zoo Negara

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Selamat Datang ke Zoo Negara.
Pada hari Rabu 19 Jun 2013 seramai 35 orang murid Tahun 4 hingga Tahun 6 dengan diiringi oleh 5 orang guru termasuk Guru Besar dan Penolong Kanan Pentadbiran juga disertai bersama oleh NYDP PIBG telah mengadakan Lawatan Sambil Belajar ke Zoo Negara Kuala Lumpur dan kawasan sekitar KLCC. (Sila lihat video).
Guru Besar, guru-guru, NYDP PIBG dan murid-murid SK Jeram Batu 20 di Zoo Negara.



En. Rahmat @ Rosly.
Bertolak dari sekolah pada jam 8:00 pagi dan tiba di Zoo Negara kira-kira jam 9:30 pagi kerana terpaksa menempuh kesesakan jalanraya sekitar Selayang. Berada di Zoo Negara sehingga jam 2:00 petang sebelum bergerak ke Taman KLCC dan pulang sekitar jam 5:00 petang.

Pihak sekolah ingin merakamkan setinggi-tinggi terima-kasih kepada pihak Zoo Negara terutamanya, En. Rahmat Ahmat Lana @ Rosly, Timbalan Presiden, Pengerusi Pentadbiran, Sumber Manusia dan Pendidikan dari Persatuan Zoologi Malaysia atas layanan cemerlang yang telah diberikan kepada kami. Terima-kasih sekali lagi.

Kita akan melihat Giant Panda pada 2014. Persiapan sedang giat dijalankan!
Harimau Putih.
Cat Walk.
Ape Centre.
Tasik Tuanku Abdul Rahman.
Rumah Reptilia.
Savannah Walk.
Dunia Ampibia.
Berikut disertakan serba sedikit maklumat mengenai Zoo Negara. (Semua gambar adalah dari portal Zoo Negara Malaysia).

Waktu operasi dan bayaran masuk.
Zoo Negara Malaysia adalah sebuah zoo di Malaysia yang terletak di keluasan 110 ekar (45 hektar) di Ulu Klang, berhampiran Taman Melawati, di timur laut Kuala Lumpur. Ia telah dibuka secara rasmi pada 14 November 1963. Taman ini diuruskan oleh sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang dikenali sebagai Persatuan Zoologi Malaysia. Untuk pembiayaan, Zoo Negara bergantung kepada kutipan pintu dan sokongan daripada penderma dan penaja.
Tram.

Zoo Negara adalah rumah bagi 5137 haiwan daripada 476 spesies yang berbeza. Selama bertahun-tahun, zoo telah mengubah dirinya kepada satu konsep zoo terbuka dengan lebih 90% daripada haiwan yang disimpan dalam pameran yang luas dengan landskap bersesuaian dengan sifatnya.

Zoo Negara telah menerima MS ISO 9001:2008 pada bulan Julai 2007, dan merupakan ahli Timur Persatuan Zoo Asia Selatan (SEAZA).

Zoo huts.
Pada tahun 1957, Persatuan Pertanian Hortikultur Tanah Melayu (MAHA) membuka sebuah zoo kecil. Selepas penciptaan mini zoo, idea zoo sebenar secara beransur -ansur mendapat momentum, dan kerajaan persekutuan memilih tempat di Ulu Klang, Selangor seterusnya ke sempadan Kuala Lumpur. Pada tahun 1960, Ulu Klang adalah kawasan yang belum dibangunkan lagi dan masih kehijauan. Pada tahun 1963, Perdana Menteri Tanah Melayu yang pertama (kini Malaysia) YTM Tunku Abdul Rahman membuka zoo kepada orang ramai. Zoo Negara yang dikenali sebagai "Zoo di Rimba" kerana kehijauan yang mengelilingi kawasan itu.
Pertunjukan haiwan.

Zoo mengalu-alukan pengunjung ke sejuta pada 14 Februari, 1966, hanya tiga tahun selepas pembukaan, dan bermula tahun 1986, zoo itu mengalu-alukan lebih daripada 1 juta pelawat setiap tahun.

Ape Centre.
Kawasan di sekitar zoo itu dipenuhi dengan tumbuh-tumbuhan sehingga tahun 1970-an apabila Kuala Lumpur mengalami ledakan ekonomi.

Akuarium.
Memandangkan berdekatannya Ulu Klang dengan Kuala Lumpur, banyak kawasan telah dibuka untuk pembangunan secara besar-besaran sebagai kawasan kediaman yang dirancang pada 1980-an. Ia telah berkembang dari segi penduduk sejak itu. Pembangunan ini telah menyebabkan kawasan di sekeliling zoo di penuhi tempat kediaman dan juga meningkatkan nilai tanah di mana zoo itu terletak.

Cat walk.
Pada akhir 1990-an dan 2000-an awal, terdapat rancangan untuk memindahkan zoo ke lokasi lain di Selangor. Walau bagaimanapun, rancangan tersebut sebahagian besarnya tidak popular di kalangan orang ramai kerana ia dilihat sebagai satu usaha oleh sesetengah pemaju untuk mengambil kesempatan ke atas nilai tanah besar zoo itu. Dengan sokongan daripada Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan Kerajaan Negeri Selangor pada masa itu, Zoo Negara tidak dipindahkan.
Kompleks beruang.

Untuk ke sana

Terletak hanya 5km dari pusat bandar Kuala Lumpur.

* Alamat:
- Zoo Negara, Hulu Kelang, 68000 Ampang, Selangor Darul Ehsan.

Aviari Burung.
* Menggunakan Light Rail Transit System (LRT):
- Menggunakan LRT Kelana Jaya Line, turun di stesen LRT Wangsa Maju dan mengambil teksi atau bas feeder ke zoo.

* Dengan bas:
- Metrobus nombor 16 dari Central Market, KL
- Rapid KL nombor U34 dari Stesen Putra LRT, Wangsamaju, KL
Dunia kanak-kanak.
- Rapid KL nombor U23 dari Stesen Titiwangsa, KL

Pameran

Terdapat 16 pameran di zoo ini iaitu:

Reptile Park

Gajah.
Buaya di Reptile House
The Reptile Park mempunyai pameran kedua-duanya dalaman dan luaran, dan termasuk muara atau buaya air masin, buaya air tawar, 'Gharial' palsu, dan buaya kerdil Afrika. Ia juga mempamerkan penyu dan tuntong, termasuk kura-kura Aldabran (spesies kura-kura kedua terbesar di dunia) dan tuntong tempatan atau 'terrapin' sungai. Ular dalam koleksi termasuk ular sawa, dan banyak ular berbisa.

Mamalia luar.
Pusat Dunia Amfibia di Taman Reptilia mempunyai pelbagai jenis katak dan kodok yang berasal dari pelbagai habitat di Malaysia.

Monyet / beruk Lesser
Koleksi monyet zoo dan tidak kurang beruk termasuk ungka, siamang, monyet daun perak, beruk ekor panjang, dan Macaque ekor babi.

Badak Sungai Nil.
Gajah Malaysia
Pameran Gajah Malaysia adalah rumah kepada tiga gajah Malaysia: Siti (24 tahun), Sibol (23 tahun) dan Triang (jantan, 21 tahun), yang semua telah berada di dalam zoo sejak kecil.

Tasik Burung
The Bird Lake, pameran termasuk burung botak bercat, sekendi, bangau, angsa, burung undan dan burung botak upeh.

Aviari Burung
Penguin.
Dengan lebih daripada 100 spesis burung dari seluruh seluruh dunia, Aviari juga rumah untuk pelbagai jenis burung-burung terbang bebas. Sudut bergambar dengan unggas di aviari membenarkan pengunjung mengambil gambar-gambar sebagai kenangan dengan pelbagai jenis burung kakaktua dan cockatoos pada hujung minggu.

Reptilia.
Pameran haiwan malam
Ini pameran tertutup adalah merupakan rumah kepada kelawar buah, kelawar terbesar di dunia dan kadang-kadang dipanggil musang terbang, serta kancil dan tapir Malaya.

Pouchland
Pouchland ialah rumah untuk pelbagai jenis marsupial termasuk walabi, kanggaru-kanggaru dan 'pademelon'.

 Penguin Humboldt
Pameran ini ialah rumah kepada penguin Humboldt.

Julung-julung.
Dunia Kanak-kanak
Di rumah dunia kanak-kanak terdapat pelbagai jenis haiwan termasuk arnab, itik dan ayam yang bebas ke
sana sini dengan anak-anaknya, serta burung kakak tua dan tikus babi Guinea. Ia termasuk satu mini hutan hujan dengan pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan serangga, serta satu aviari kecil, kolam ikan, bangsal kuda padi dan taman permainan.

Pusat Enggang.
Kompleks Beruang
Ialah rumah untuk beberapa jenis beruang termasuk beruang hitam Asia, beruang perang, beruang 'kemalasan' (sloth bear) dan beruang matahari Malaya.

Savanna Walk
Savana Walk ialah satu daripada konsep terbuka terbesar dipamerkan di zoo, ialah rumah untuk zirafah-zirafah, kuda belang, burung kasawari, badak putih, antelop sabel dan 'scimitar horned oryx'.

Badak Air Sungai Nil
Serangga Zoo.
Pameran ini ialah rumah untuk badak air dan badak air katik. Zoo mempunyai tiga ekor badak air Sungai Nil: Duke, Kibu dan Chombie. Chombie telah dilahirkan di zoo.

Negeri Mamalia
Pameran Mammal Kingdom termasuk kucing emas, kucing-kucing berkepala rata, rakun, puma, harimau bintang, binturung, capybara, agouti Brazil, memerang dan landak.

Aquaria Air Tawar
Burung tasik.
Akuarium Tunku Abdul Rahman adalah akuarium air tawar yang pertama berasaskan ekologi yang memaparkan sungai dan tanah lembap di Malaysia. Akuarium mempunyai ikan yang biasa dilihat di sungai-sungai di Malaysia, serta spesies yang jarang ditemui dan terancam termasuk invertebrata seperti ketam, udang, batu karang, dan serangga akuatik.

Cat Walk
The Cat Walk termasuk singa Afrika, singa Asiatic, harimau Bengal dan harimau Malaya.

Botak Upeh.
Ape Centre
Pusat Ape adalah rumah kepada orang utan Borneo dan Sumatera serta cimpanzi.

Zoo Serangga
Zoo serangga adalah antara tarikan terbaru di Zoo Negara dan memaparkan lebih dari 200 spesies serangga dari seluruh dunia. Pameran ini adalah yang pertama seumpamanya di negara ini dan yang terbesar di rantau ini.

Antara serangga di zoo adalah rama-rama seperti Birdwing Rajah Brooke, pokok peri dan Lea spesies India, orkid dan daun mati mantises, kumbang bermuka lelaki, tarantula, kala jengking gergasi Malaysia dan banyak lagi. Menurut maklumat pihak zoo, "Zoo Serangga sedang berusaha menyusun koleksi unik serangga, termasuk rama-rama terbesar dan terpanjang di dunia."

Haiwan lain
Haiwan malam.
Haiwan lain dalam koleksi zoo termasuk Rusa Paya, guanaco, nyala, Red Lechwe, Glider Gula, barasingha, Rusa Sambar, Rusa berbintik, Rusa Sika, babi hutan, babi berjanggut, banteng, seladang India Ankoli dan seladang.

Tarikan lain

Singa laut, monyet dan macaws adalah sebahagian daripada pertunjukan haiwan yang ditunjukkan dua kali sehari iaitu setiap jam 11:00 pagi dan 3:00 petang.

Keretapi atau tram dan lawatan berpandu boleh didapati pada hujung minggu dengan bayaran tertentu.
Savanna Walk.

Muzium Mini Lebah terletak di tengah-tengah kawasan Zoo Negara dan membantu mendidik pelawat mengenai pelbagai jenis lebah di negara ini.

Suduk bergambar dengan pelbagai haiwan pula terletak di pintu masuk utama zoo itu, dan dibuka pada hujung minggu. Pelawat boleh mengambil gambar-gambar mereka bersama dengan ular, kuda padi dan juga burung.

Pemuliharaan

Sudut bergambar.
Zoo Negara telah membiakkan lebih 200 spesies yang sangat terancam Upeh (milky stork). Zoo sedang bekerjasama dengan Jabatan Hidupan Liar tempatan pada program pelepasan burung-burung. Pencapaian pembiakan lain termasuk enggang dan julung air tawar.

Pendidikan

Kanggaru Australia.
Pendidikan adalah salah satu objektif utama Zoo Negara. Zoo berusaha dalam menyediakan perkhidmatan pendidikan percuma kepada sekolah-sekolah dan lawatan berkumpulan. Antara aktiviti-aktiviti percuma termasuk lawatan, ceramah, seminar dan sesi interaktif. Zoo juga telah menerbitkan buku cerita pertama mengenai 'Manja' orang utan yang meliputi kisah hidup 'Manja' orang utan yang jinak di zoo dan fakta pemuliharaan orang utan. Penerbitan lain yang ketara adalah Buku Kerja Klasifikasi Haiwan yang diedarkan secara percuma kepada pelajar-pelajar sekolah rendah.
Pemuliharaan.

Zoo Negara Live!

Zoo Negara Live! adalah program penggunaan internet suapan video 24 jam disiarkan secara langsung dari Zoo Negara Malaysia, dan merupakan projek bersama antara Zoo Negara dan Fakulti Art & Design di UiTM Shah Alam. Dua harimau Malaya, Pacin dan Zanah, yang dipindahkan dari Zoo Melaka pada 4 April 2007 di program pertukaran, adalah tarikan utama program ini.

Surau yang selesa.
Tiga kamera yang terletak di dalam kawasan pendedahan dan salah satu di dalam kawasan 'suku malam' (suku malam juga merupakan kawasan makan mereka). Masa makan adalah sekitar 4.30 - 06:30 petang (waktu tempatan, Kuala Lumpur). Harimau biasanya aktif pada waktu pagi (8.00 - 10:00 pagi) apabila mereka dibebaskan dari suku malam ke kawasan pendedahan mereka. Siaran secara langsung ini telah tersedia sejak 4 Januari 2010.

Sumber:  Wikipedia  |  Zoo Negara Malaysia

0 comments:

Post a Comment