Thursday, May 30, 2013

Lebih 200 jasad atas gunung Everest dibiarkan

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

Pendaki gunung Everest sudah sedia maklum tentang keadaan dan cabaran pendakian di Everest. Di mana terdapat satu kawasan yang di panggil Zon Maut iaitu di atas 8,000 m., di mana udara sangat tipis dan bekalan oksigen sangat kurang. Sekiranya tidak membawa tangki oksigen, pendaki berdepan kemungkinan kekurangan oksigen yang menyebabkan halusinasi dan boleh membawa maut.

Di Zon Maut, ada anggota badan pendaki yang berkemungkinan mendapat ‘frost bite’, iaitu kebekuan yang menyebabkan anggota badan seperti jari jemari menjadi mati.

Terdapat peringatan yang tetap betapa berbahayanya mendaki Gunung Everest, tetapi Majalah Smithsonian mendorong bahawa titik permulaan dengan melihat beberapa cerita yang lebih tragis mengenai gunung ini.

Lebih daripada 200 orang telah meninggal dunia di cerun beku di panggil Zon Maut, dan ramai yang telah membeku di dalam ais di mana mereka jatuh. Jasad mereka terpaksa dibiarkan sebegitu saja kerana sukar dibawa turun. Dan, dalam kenyataan yang agak mengerikan, majalah itu menyatakan bahawa ada jasad yang juga digunakan oleh pendaki lain sebagai mercu tanda.

Zon Maut - ke atas 8,000 m tanpa oksigen boleh membawa maut.
Ia khusus rujukan "Boots Green," dimaksudkan adalah seorang pendaki keturunan India, Tsewang Paljor, yang membeku mati berhampiran sebuah gua pergunungan pada tahun 1996. Badannya digunakan sebagai penanda bagi pendaki lain untuk menentukan sejauh mana jarak mereka berada.

Boots Green disertai oleh David Sharp satu dekad kemudian. Pendaki Inggeris itu berhenti di gua di mana dia benar-benar beku di sini, tidak bergerak tetapi masih hidup. Kira-kira 40 pendaki melintasi tanpa menyedarinya, ramai mungkin menganggap beliau ialah Boots Green. Apabila seseorang akhirnya mendengar beliau mengerang dan pengsan, ia sudah terlambat untuk menyelamatkan dia.


"Ya saya boleh ingat menonton ini pada National Geographic, terdapat beberapa wanita dalam keadaan nazak, dan setiap orang hanya berjalan lalu ketika dia merayu meminta bantuan mereka. Tiada apa yang mereka boleh lakukan, jika anda cuba untuk membantu seseorang, kemungkinan anda juga akan mati. Apabila saya mula-mula melihatnya, saya sangat terkejut, tetapi apa yang mereka boleh lakukan .."

Terdapat galeri penuh (dan mengerikan) daripada badan-badan di Everest di laman web Dimensi Perubahan.

Lihat entri terdahulu: National Geographic dan Ekspedisi The North Face Everest  |  Jelajahi Everest, Kilimanjaro dan lainnya dari Google Map  |  Gigapixel gambar gunung Everest dan Khumbu

Sumber: Altereddimensions  |  CBC News1  |   CBC News2  |  Electric speakeasy  |  Godheadv.blogspot.com  |  Newser  |  Outside online




"Boots Green," jasad pendaki keturunan India yang membeku mati
berhampiran sebuah gua pergunungan pada tahun 1996. Badannya
digunakan sebagai penanda bagi pendaki lain untuk menentukan
sejauh mana jarak mereka berada. David Sharp, pendaki British
juga mati di tempat yang sama sepuluh tahun kemudian.
"Boots Green".
"Boot Green - Tsewang Paljor"






Mayat pendaki yang masih tergantung pada talinya.
Jasad Shriya Shah-Klorfine, 33 tahun, rakyat Kanada keturunan Nepal.
Meninggal dunia pada 10.00 malam 19/05/2012 kerana kekurangan
oksigen ketika turun. Jasadnya dibawa turun sepuluh hari kemudian.


0 comments:

Post a Comment