Tuesday, December 11, 2012

Kereta elektrik Malaysia mula dikomersial 2014

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

PROTON turut meneroka teknologi kereta hibrid/elektrik seperti yang dipamerkan pada satu pameran automotif baru-baru ini. - Foto hiasan
Pelan induk EV masuki fasa tiga pelaksanaan tahun depan

Pelan Induk Kenderaan Elektrik (EV) akan memasuki fasa ketiga pelaksanaannya tahun depan dengan lima sasaran jangka pendek untuk mereali-sasikan hasrat negara menjadi peneraju serantau industri EV menjelang 2020.

Fasa ketiga itu, yang juga komponen Pelan Induk EV paling komprehensif akan menyaksikan pengkomersialan kenderaan elektrik secara besar-besaran di negara ini bermula 2014.

Pelan Induk EV paling komprehensif akan menyaksikan pengkomersialan kenderaan elektrik secara besar-besaran di negara ini bermula 2014.

Naib Presiden Bahagian Penyelidikan, Pembangunan dan Pengkomersialan Malaysian Green Techology Corporation (GreenTech Malaysia), Mohd Azrin Mohd Ali, berkata lima sasaran jangka pendek fasa ketiga Pelan Induk EV itu termasuk pengeluaran 12,000 kenderaan elektrik dan 40 bas elektrik antara 2013 hingga 2015.

Beliau berkata, ia juga menyasarkan pengeksportan kenderaan EV oleh pengeluar tempatan di samping pemasangan 2,500 pengecas awam.

“Fasa ketiga itu juga menyasarkan untuk melahirkan pengeluar bateri tempatan di samping mewujudkan pelan penyelesaian mudah alih elektrik (E-Mobility),” katanya pada Seminar Rundingan Meja Bulat EV 2012 anjuran GreenTech Malaysia, semalam.

Pelan Induk EV yang bermula pada 2011 menggariskan beberapa strategi dan pelan bagi infrastruktur, sumber, dasar dan peraturan kenderaan elektrik di negara ini.
Fasa keduanya yang sedang giat dijalankan ketika ini merangkumi beberapa projek demonstrasi perintis bersama pengeluar seperti PROTON, Nissan dan Mitsubishi.

Sumber BH Online 11/12/2012

0 comments:

Post a Comment