Monday, November 26, 2012

Wanita Mangsa Dera Jangan Takut Buat Aduan - Noriah

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

KUALA LUMPUR - Wanita yang menjadi mangsa penderaan atau keganasan tidak perlu takut membuat aduan kepada pihak berkuasa bagi membolehkan bantuan sewajarnya diberikan, kata Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Noriah Kasnon.

Beliau berkata Malaysia mempunyai undang-undang khusus bagi melindungi hak dan kepentingan wanita terutama daripada sebarang bentuk penderaan dari segi emosi dan fizikal.

"Kerajaan menguatkuasakan undang-undang dan menggubal akta bagi melindungi wanita termasuk Akta Keganasan Rumah Tangga 1994, Kanun Keseksaan, Akta Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2007 (Akta 670) dan gangguan seksual.

"Justeru, kaum wanita yang menjadi mangsa penderaan harus segera membuat aduan kepada pihak berwajib agar bantuan yang sewajarnya dapat diberikan," katanya dalam kenyataan di sini, Ahad malam.

Beliau turut meminta golongan wanita supaya menggunakan perkhidmatan Talian Nur 15999 yang diwujudkan kementerian sejak 2007 untuk melaporkan sebarang bentuk keganasan.

Sumber BERNAMA 26/11/2012

0 comments:

Post a Comment