Tuesday, November 27, 2012

Malaysia Tawar 3.3 Juta Pekerjaan Menjelang 2020

BY SK Jeram Batu 20 Selangor No comments

KUALA LUMPUR - Malaysia bakal menyediakan 3.3 juta pekerjaan baru dalam pelbagai sektor menjelang 2020 hasil usaha sama antara kerajaan dan pihak swasta, kata Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Maznah Mazlan.

Beliau berkata peluang pekerjaan untuk warga tempatan semakin meningkat dari semasa ke semasa, khususnya yang ditawar oleh Jabatan Tenaga Kerja dan agensi lain di bawah Kementerian Sumber Manusia untuk lepasan sekolah, universiti dan penganggur.

"Menjelang 2020, negara memerlukan tenaga kerja yang berprestasi dan berkemahiran tinggi. Malaysia juga memerlukan sekurang-kurangnya lebih daripada 40 peratus pekerja mahir menjelang tahun 2020 untuk berada pada tahap sama dengan negara maju," katanya.

Justeru, katanya Kementerian Sumber Manusia akan menumpukan perhatian dalam pembangunan latihan kemahiran kepada warga tempatan bagi merealisasi sasaran menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi.

Maznah berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Mini Karnival Kemahiran dan Kerjaya bersama Warga Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2012 anjuran Kementerian Sumber Manusia di Pusat Transformasi Bandar (UTC) Pudu Sentral Isnin.

Sumber BERNAMA 27/11/2012

0 comments:

Post a Comment